Kőbányai János: Az egyedülmaradottság felelősségeVajda Misu 88. születésnapjára
Posted on88 vagy 90? Nem mindegy? Sok. S ami a lényeges: egyedül maradtál. Szerencsé(d)re nem családilag, hanem egy alkotó, egymást stimuláló közösség utolsó tagjaként: a Lukács (avagy a Budapesti) Iskolából maradtál magadban-magadra. Ez nemcsak az elárvult magány fojtogatásával jár, de felelősséggel is. Hogy minél többet adj át és stafétaként tovább az örökségből, ami egyedül a te vállaidra szakadt. A kapcsolatból, amin keresztül még a Monarchia széles kitekintésű szellemi készülődéseivel kötött össze. S nemkülönben a „hadak útjaival”: A Tanácsköztársaság népbiztosi irodájától az ’56-os miniszterségig, a Snagov-i kényszerpihenőn keresztül a „marxizmus reneszánsza” tanulságaiig és tanúságaiig. Azaz: első kézből és forrásból kérdezhettél a mestertől, aki a világpolitika közvetlen megfigyelője lehetett, s közvetlen élményeit megpróbálta filozófiai rendszerré fabrikálni.
S most az a megszaporodott súly nehézkedik rád, hogy még a saját nemzedéked tapasztalatainak, autentikus emlékeinek is te váltál az egyedüli forrásává.
Nem könnyű ezzel a helyzettel nap mint nap felkelni – és e sűrűn rádtelepedő megfelelési kényszer atmoszférájában meginni az első kávét, s munkához látni – akkor is, ha a fejedben lezajló emlékezet- és gondolat zuhatagnak csak a töredéke homogenizálódik szöveggé.
A Múlt és Jövő szerkesztőjeként a szerepem ebben az, hogy kérdezzek. (Apámtól azt tanultam, hogy egy újságírónak – szerkesztőnek: tágítom tovább – semmit nem kell tudnia, csak azt, hogy kitől kérdezze meg.) S – lehet sokszor terhes – feladatom, hogy ne hagyjak neked békét, s kérdezzek, követeljek, sírjak azért a tudásért, amiről megtéveszthetetlenül tudom, hogy csak te tudsz.
E tudás alapvető területe, témája – akár csak a Patai féléé (1911-1944) és a magam (1988- ) Múlt és Jövőjéé – a zsidó so called „kérdés”. Ezen belül a magyar zsidóság mibenléte, azonossága. Nem a Tóra és a Talmud mai viszonyokra fordítása e probléma fókusza – nem lebecsülve ezt a megműveletlen területet sem –, de ennél – sajna – bonyolultabb kérdésköre: kik vagyunk mi magyar zsidók, mi a hivatásunk, vagy keresnivalónk a földön, amiből egyszer kiszántattunk és visszaboronálásunk még nem történt meg. Megtörténhet-e ez valaha is, ha eddig nem? S ezzel a természetes humusz-jövőnk is oly kétséges, vagy éppen a kétségbe (bele)ejtés állapotában merevedett ki. Azaz: a kipától, sólettől, s bizonyos mértékig még a holokauszttól is független sors: amiről Kertész Imrénktől tudjuk, hogy az nem más, mint „sorstalanság”.
Nincs folyóirat, amely a Lukács Iskola tagjaitól annyi írást közölt volna, mint a Múlt és Jövő. Minden tagjától – de Heller Ági után tőled (és Júlia lányodtól) a legtöbbet. Zsidóktól. Mint Heller Ági nem egyszer kifejtette – a Bicikliző majomunkban is – ez a közösség nem véletlen zsidókból rekrutálódott.
Lukács Iskola, és – ahogy a címlapján már 33 éve hirdeti magát – Zsidó (és nem „izrealita” – a szerk.) Kulturális Folyóirat? Ez nem paradoxon? Netán blaszfémia? Avagy – Isten ments! – „fajelmélet”, amellyel e fórum, s vele jómagam megvádoltattam.
Ódzkodva, de eljövök a 88-adat ünneplő nevében is a kitárt karokat, toleranciát hirdető Nyitott Műhelybe, ahol remélem, konfliktus mentesen húzódhatok meg észrevétlenül egy sarokban. Ugyanis az udvarod, a híveid – mind kivétel nélkül „holokauszt túlélők” gyermekei – hogy „megbélyegzés” nélkül határozzam meg köreiket – inkább az utóbbi értelmezésre-provokációra hajlanak és rekesztenek ki engem és a múltésjövőcskémet a magyar szellemi szcénából, s zavartan félretekintenek a magatartás-szereplésetektől e marginális – szamizdat – „kulturális erőtérben”. (A végén még, mint zsidóként kellene – jaj! – magukat végigmérni-felfedezni.) Heller Ágnes is majdnem az élete végéig sikerrel egyensúlyozott ezen az elaknásított frontvonalon. Te komótosan, de nagy nyomatékkal közlekedsz ezen a frontvonalon. Azt azért belátom, hogy nem kérhetem-követelhetem – még magamtól sem kellene –, hogy bárki is a szamizdat-marginalitást válassza – hiszen csak egy élete van – amikor, állítólag – mindent szabad. Amikor minden műhely nyitott. (Mire? Kinek?)
Ezért felbecsülhetetlen nemcsak a megosztott-továbbadott tudásotok (avagy ennek megágyazó kételyeitek), hanem a legitimáció, amit nyújtottatok a Múlt és Jövő hasábjain a zsidóságon való gondolkodás-trauma feldolgozás terén. Ez tartást, sőt: megerősítő egzisztenciát is adott. Sőt: a túlélés, ha pislákoló erősségű reményét is. Ugyanis a túlélés produkciója a legnehezebb – a túlélőknek és sokadízigleni utódaiknak egyaránt. Nevezetesen, hogy mit kezdjünk a túléléssel? Független attól, hogy a halott arcán nő-e a szakáll – mely metaforával vagy húsz éve a magyar zsidóság helyzetét exponáltam – avagy már az sem. (Ahogy ma látom.)
Hogy verjünk sorsot a sorstalanságnak? Valami kultúrába emeléssel-szervítéssel, ahogy Imrénk pedzegette többször is.
A humuszba telepítéssel. A humusz túléléssel-továbbörökítéssel. Mert az meg – sőt: itt – marad. Dacára, hogy egyszer kiszántattunk onnan. De a visszaboronálhatatlanság állapotával megküzdés valami új humuszt is létrehozhat.
Ebben a munkában tettetek felbecsülhetetlen teljesítményt – amely ma már csak tőled várható el. Ezért, csak rajta! Rengeteg munka maradt még hátra.
Ehhez kívánok „csak” 120 évet, nemcsak neked, de ezáltal nekünk is.
S persze sűrű, noha képletesen udvariaskodó elnézéssel, a terhekre (netán keresztre – azt is egy mispohénkra rakták), amelyeket e köszöntő alkalmával is a vállaidra bilincselek – ahelyett, hogy a megérdemelt pályaív méltatásával néznék hátra.
Ugyanis nekünk csak előre van – bárhova vezessen is.
Nagybörzsöny, 2023. február 6.
Vajda Julia könyvét nemcsak azért ajánljuk itt, mert az ünnepelt leánya, hanem azért is, mert egy egészen különleges interjút is tartalmaz az apjával.A Heller Festschriftben pedig egy nagyszabású közös esszéjük olvasható.Aki megvásárolja a két Vajda könyvet, az ingyen megkapja a Festschriftet – ami azért is lehet újszerű, mert még egy ismertető írás sem jelent meg róla (no comment) a magyar recepcióban.