Past and Future in the present

The Past and Future online annex

Kőbányai János: Végzetes metafora fojtásábanDemeter Szilárd végzetes holokauszt szereposztásáról, amelyben egy holokauszt túlélő kapta Hitler szerepét

Posted on

Sorry, this entry is only available in Magyar.

Miközben nemcsak Magyarország, de az egész világ a koronavírus apokaliptikus korszakát éli, s a halottak száma Globusunkon milliós nagyságrendűre emelkedett, s már Magyarországon is alig van valaki, akinek valamelyik rokonát, ismerősét ne kapta volna el a járvány gyilkos gépszíja – tehát front már a hétköznapi életünkig hatolt – akkor a magyar sajtóban, a magyar írott és (könnyű)zene kultúráért – sajna – a totális központosítás folytán felelős személy egy holokauszt túlélőre aggatja Hitler szerepét, valamint a magyar holokausztért felelős magyar társadalom utódait azonosítja a nemcsak az általuk (pl. a magyar parlamentben meghozott törvényekkel, valamint több száz kormány rendelettel) elpusztításra ítélt, hanem ténylegesen el is pusztított zsidókkal.

Ezzel a merénylettel apokaliptikusabb – kafkaibb – vízió örvénye nyílt meg előttünk az érzékeny korszak kezdet, nevezetesen a koronavírus korszak traumasorozatában, mint amit a lopakodó vírus előidézett,- hiszen az azért a betegek és orvosok, ápolók hősies küzdelmét is felmutatja, nemkülönben a kigyógyulás katarzisos felszabadulásáét. Azonban a pandaménia sötét depresszióját kihasználva az elkövetői és áldozati szerepeket suttyomban felcserélő igyekezet olyan területet fertőzött meg szinte jóvátehetetlenül, amely minden túlélés záloga: a „kollektív tudat és emlékezet” érzékeny lebenyeit, a nyelvet, a fogalmakat – amelynek tisztánlátásától még a vakcinák előállítása, s vele a posztkorona korszak újrakezdése is függ.

Ugyanis a metafora fogalmához hozzátartozik, hogy a benne foglalt hasonlat igaz legyen. Arról nem beszélve – és ez a fő bűn! – hogy az ún. metafora gyakori hangoztatása – Goebbels receptje szerint – majd az igazság erejével lép fel egy idő múlva.

Azonban nem állítható, hogy mindez váratlanul ért. Noha az ún. „mennyiségiből minőségi” ugrás-változás – ez elvitathatatlan – megrendítő kegyetlenséggel roppantotta szét eddigi világunk talapzatát. Ugyanis – ezértl nem értek egyet sok reagáló kollégával – ez nem, vagy nemcsak egy elmebeteg, túllihegő figura megnyilvánulása, hanem épp ellenkezőleg, egy korszakváltó tendencia logikus következménye. Ami nem kisebb szereplők, mint Ady Endre, Kassák Lajos, vagy éppen a holokauszt tapasztalatát Nobel díjas regénybe emelő Kertész Imre kiiktatási kísérleteivel kezdődött, s szökkent most ilyen rettenetes szárba. Lehet a hatás azért ilyen döbbenetes, mert túl mohón bontották le az áldozati és elkövető szerepek közti gátat – nem várták meg, míg a már Adytlanított, Kertész Imrétlenített immunrendszerű tömeget fertőzhetnek meg.

Az öngyilkos tendencia ellen sem a Takaró Mihályt és Raffay Ernőt kitüntető kormányzat, sem a legutóbb a nyíltan antiszemita szerencsi képviselőjelölt mögé felsorakozott ellenzéki pártok és sajtójuk nem állt á lá „No Pasaran”.

A borsodi választások kapcsán a korszaknév gazda kormányfő rákérdezett, hogy a zsidó közösség vezetősége miért nem határolódott el az antiszemita jelöltől? S ezzel megalapozta ezt a végzetes, sőt: a mostaninak megágyazó szerepfelcserélést. Ugyanis az lett volna elvárható, hogy a keresztény egyházaknak címezte a számonkérést. Azt, hogy egy zsidó számára tűrhetetlen, de legalábbis zavaró egy szinte becsületesen nyílt antiszemita bejutása a parlamentbe, az kollektív tapasztalataik okán nyilvánvaló, noha cinkos hallgatásuk olyan elerőtlenedésről tanúskodik, amely egyben a magyar zsidó történelem végét is megsejteti. (Akik ma Magyarországon zsidóként azonosíthatóak – túlélők és leszármazottaik – azok különböző szerencse sorozatnak köszönhetően úszták meg a magyar kormányzat, s bizony a társadalomnak az őket „kiszántó” döntését, s puszta életüket külső, Magyarországgal ellenséges hatalmak hadi sikereinek köszönhették.) Azonban a keresztény egyházak, amelyek ma is a magyar társadalom legnépesebb „civil szervezetei” szinte teljes egészében lefedik a zsidóikat a magyar televényből kiforgatókat. Ezért álláspontjuk, netán elhatárolódásuk lett volna a döntő – de ez fel sem merült.

A kérdés, hogy lelkiismeretes kontaktkutatással, a gócpontok fölszámolásával, a magyar társadalom, s az ő megbízásból kormányzó hatalom föl akarja -e számolni ezt az egyre terjedő, s most oly végzetesen belobbant vírus-terjeszkedést?

A „nagy szárnyait ránkborító égi felleg” föloldó enyhét fölösleges tovább várni, mert a most dögletes denevér leheletben magát megmutató náci kór újra kérdésessé tette, hogy nekünk itt „honunk lenne a hazában”.

Budapest, 2020. 11. 28.

P.S.

Szociografikusan jó lenne megismerni az okokat, hogy Demeter Szilárd miért határolódott el magától másfél nap után, noha így is kényszeredetten. Vajon arcát, vagy állását, vagy csak a vele azonosítható fölöttesei imázsát igyekszik menteni? De ez csak percléptékű zsurnaliszta kérdés, vagy hatalomtechnikai fortélyosság dilemája. A szerintem az indító ökrendezésénél is súlyosabb vírus támadás a MAZSIHISZ-nek küldött fogalmazványából osztódik-hatványozódik teljes pályás eszkalációba: „A Holokauszt, és mindaz, ami a XX. században történt a zsidósággal, kisajátíthatatlan. Mindannyiunk közös öröksége. És mindannyiunk közös felelőssége, hogy soha többé ne forduljon elő még csak hasonló sem Európában.”

Azaz a magyar (és európai) zsidóság még a saját elpusztítását sem tekintheti sajátjának. Még azt se, még abba sem kapaszkodhatik. Apokalipszisában egyaránt van felelőssége az őt a magyar és az európai televényből kiszántókkal. Magyarul: nincsenek szerepek, elkövetők és áldozatok. Az ismételt elkövetés elkerülése fenyegetettségében is osztozik: a maradéknak vigyáznia kell, hogy ne adjon okot az ismételt máglyára hurcoltatásra. (Vagy: ódzkodnia kell, hogy magát máglyára hurcolja?)

S ezzel Kertész Imrénk egy címbe homogenizált próféciája – „Sorstalanság” – beteljesedett.

Budapest, 2020. november.29.