Past and Future in the present

The Past and Future online annex

Péntek Orsolya Tarot című interaktív kiállítása, Óbudán, az Esernyős Galériában

Posted on

Sorry, this entry is only available in Magyar.

Lapunk rendszeres szerzője, Péntek Orsolya Tarot című interaktív kiállítása október 8-ig látható  Óbudán, az Esernyős Galériában (1033 Fő tér 2.) A klasszikus technikával készült 21 darabból álló Tarot kompozíció mellett a kiállítótérben helyet kapott két nagy méretű vászon és 22 szöveg is, amelyek az egyes műveknek feleltethetők meg.
Dekonstruálni és rekonstruálni: ugyanannak a folyamatnak a két lehetséges iránya. Apró darabokra szedni a világot, és saját magunkat, utána pedig összeépíteni a valódi formában emberhez méltó létfeladat. Mindaz a világ-konstrukció és én-konstrukció, amellyel mások kínálnak meg az óvodától az egyetemig, vagy akár még tovább, hamis. A valódi lét ott kezdődik, ahol az ember középre áll. Ahhoz, hogy ezt megtegye, el kell jutnia az alázat nulla fokáig. (0. vagy 22. lap – eljutni a végére ugyanaz, mint elkezdeni.) Ugyanúgy semmivé kell válnia, mint ahogy semmivé kell tennie maga körül a látszatvilágot is.

Tarot 20

Tarot 15

Tarot 5

Dekonstruálni a konszenzust és az úgynevezett szocializáció által körénk épült börtönt voltaképp nehezebb, mint ami utána jön: az ember, ha máshoz nem is, önmagához, a magáról kialakult képhez igencsak ragaszkodik. Egészen addig, amíg ki nem derül, hogy tarthatatlan. Az ember sokkal több, mint amit gondol magáról. Eljutni idáig azonban csak az első kör. A következő körben már nemcsak a dekonstrukcióért felelős, hanem a rekonstrukcióért is. Minden gondolatért, amit gondol. Minden szóért, amit kiejt. Minden betűért, amit íróként leír, minden színért, amit festőként a vászonra ken. Felelős a többi emberért, felelős a világért. Ennek tudása az Aleph, az egyes lap. Akinek volt mersze a világ közepére állni, annak vállán ott a világ súlya. Egyetlen lépés bármerre, és a kettőnél vagyunk. Hamvas Béla azt írja, a Béth, a kettő jegyében minden felbomlik és minden egyesül. A három, a Gimel a mirákulum: a morál és a mágia egysége. Újra el kell jutni a huszonkettőig, és végtelen körökben újra és újra be kell járni a huszonkét lapból–hangból–betűből–színből, mint a legókockákból kirakott Univerzumot, az Isten, az ember és a világ háromszögét. Ha úgy vesszük, egyre könnyebb, ha úgy vesszük, egyre nehezebb újra és újra végigmenni ugyanazon a huszonkét állomáson, egészen a végső megvilágosodásig vagy felszabadulásig.
Annál is inkább, mert mind a huszonkét állomás, létállapot és betű más-más arcát mutatja minden alkalommal.
Kezdődjön az út!

A kiállítás meghívója

Péntek Orsolya képzőművész és író. Festőként klasszikus technikákkal dolgozik, a városi terekkel – különösen Velencével és Rómával – foglalkozik, a városok időrétegeit és színrétegeit absztrahálja képekké, Tarot sorozatában pedig a huszonkét kártyalap jelenik meg absztrakt színnyelvi jelekként. Íróként szintén az idő foglalkoztatja: a Kalligram kiadónál megjelent monarchiás családregény-trilógiájában Magyarország elmúlt 150 évét dolgozta fel női sorsokat a fókuszba állítva, jelenleg pedig egy Pécs történetéről szóló könyvön dolgozik.