Past and Future in the present

The Past and Future online annex

Schöner Alfréd fél évszázados jubileumaHidvégi Máté köszöntő írása

Posted on

Sorry, this entry is only available in Magyar.

Schöner Alfréd rabbiavatása az Országos Rabbiképző Intézetben 1974. január 13-án. Balról jobbra: Schöner Alfréd, Scheiber Sándor, Schweitzer József. (Bauer Sándor felvétele, Új Élet archívuma)

Ritka és felemelő esemény helyszíne lesz a budapesti Hegedűs Gyula utcai zsinagóga 2024. január 14-én, vasárnap délután 5 órától: ekkor ünnepelhetjük dr. Schöner Alfréd rabbivá avatásának 50. évfordulóját.

Az ünnepi rendezvényen beszédet mond:
• dr. Grósz Andor, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége (Mazsihisz) elnöke;

• Mester Tamás, a Budapesti Zsidó Hitközség elnöke, a Mazsihisz alelnöke;

• dr. Balázs Gábor, az Országos Rabbiképző-Zsidó Egyetem (OR-ZSE) megbízott rektora.

• Darvas István főrabbi köszöntője a kultúrteremben

• Dr. Frölich Róbert főrabbi köszöntője a zsinagógában

Közreműködik:
Fekete László, a Dohány utcai zsinagóga főkántora.

E felemelő esemény alkalmából közöljük a jubiláló főrabbi barátja és tisztelője, Hidvégi Máté emlékező írását.

 

Hidvégi Máté:

Prófécia egyetemről, és a porról, amely elfedi a Napot

Ötven éve avatták rabbivá Schöner Alfrédot

 

A világhírű budapesti Országos Rabbiképző Intézet első korszaka (Benoschofsky Imre szerint) az Intézet megalapításától Bacher Vilmos haláláig, a második Blau Lajos igazgatóságától Guttmann Mihály elhunytáig tartott. Benoschofsky az első nagyok korát Bacher-Kaufmann-korszaknak nevezte, a hebraista Bacher mellett Kaufmann Dávidra, a Kaufmann Geniza névadójára utalva. A nagy mesterek második nemzedékének (ez is Benoschofsky kifejezése) időszakát Blau és Guttmann mellett Heller Bernát és Hoffer Ármin neve fémjelzi. Négyük neve a korszak neve is. Tanítványaik legjobbjainak, a nagy mesterek harmadik nemzedékének időszaka lett volna a Rabbiképző harmadik korszaka. Heller nevelői működésének éveit, tanítványai tudóssá és rabbivá válásának esztendeit Benoschofsky a Rabbiképző új aranykorának tartotta, és e tanítványokról, a harmadik nemzedék lehetséges tagjairól megjegyezte: “Nagyrészük neve ma mártírtábláinkon olvasható”.[i] Heller Bernát legbensőbb tanítványa Scheiber Sándor volt. Életét a soában az akkor már egy éve halott Heller mentette meg. A misztikus történetet megírtuk.[ii] A Rabbiképző harmadik korszaka ezért az az időszak lett, amelyben az Intézet a holokauszt pusztítása után újraindult és – Scheibernek köszönhetően – újból világhírű lett. E korszak, a legendás Scheiber-korszak, a felszabadulástól Scheiber Sándor haláláig tartott. Ez az idő ugyancsak aranykor volt, legalábbis 1956-tól, a váltóigazgatás megszüntetésétől, Scheiber rákbetegsége utolsó stádiuma megjelenéséig bizonyosan az. Abban a rendkívüli tényben pedig, hogy Scheiber elhunyta után a Rabbiképző mint szellemi építmény fennmaradt, Schweitzer Józsefnek a scheiberi eszmeiséghez és tudományhoz való hűsége kézzelfogható, építő erejét látjuk. Ez az időszak a Rabbiképző negyedik időszaka, a Schweitzer József neve fémjelezte Scheiber-utáni korszak, amely Salgó László néhány hónapnyi igazgatói és Schweitzer József 12 évnyi főigazgatói idejét, valamint Schöner Alfréd rabbiképzői vezetői működése első két évét foglalja magában. A Rabbiképző mint egyetem (OR-ZSE) megalapításától Schöner Alfréd rektor nyugdíjbavonulásáig tartó idő a Rabbiképző ötödik korszaka, amit a Rabbiképző Schöner-korszakának nevezünk.

“Ahogy bejöttem a kapun,” – kezdte búcsúbeszédét Schöner azon az ünnepségen, ahol átadta az OR-ZSE rektori székét utódjának,[iii] amikor 2018 nyarát írtuk, és ha kihagyjuk a magyarországi soá esztendejét, a Rabbiképző 140. évében jártunk – “[a]hogy bejöttem a kapun, érzelmek ragadtak meg. Amikor 1963-ban beléptem a Bérkocsis utcába, nem gondoltam volna, hogy 55 évvel később a Scheiber Sándor utcából fogok visszavonulni. […] Így most a többszörösen akkreditált egyetemünk a Scheiber Sándor utcában található. Törekedtünk, hogy álmát megvalósítsuk […].” Schöner Alfréd főrabbi, az OR-ZSE rector emeritusa 50 évvel ezelőtt, 1974. január 13-án kapta meg rabbidiplomáját annak a Rabbiképzőnek tanzsinagógájában, amelynek egyik korszaka mára a nevét viseli. A felekezeti sajtóarchívumban olvasható az ünnepi program:[iv]Felemelő ünnepség színhelye volt január 13-án az Országos Rabbiképző Intézet zsinagógája. Rabbivá avatták Schöner Alfrédet, az Intézet kiváló hallgatóját, aki már az utolsó esztendőben ellátta a szegedi hitközség és községkerület rabbinikus teendőit. A zsinagógát zsúfolásig megtöltötték a barátok, tisztelők, ismerősök és érdeklődők.[v] […] Az Ádám Emil tanár vezette kórus orgonakíséret mellett Händel Judás Makkábijának győzelmi énekét adta elő, miközben bevonult dr. Scheiber Sándor igazgató, dr. Dér István főrabbi, a Vizsgáztató Bizottság elnöke, dr. Schwarz Mór főrabbi, a Vizsgáztató Bizottság tagja, dr. Salgó László, dr. Schweitzer József és Weisz Dávid főrabbik, az Intézet tanárai, Feleki Rezső és Schöner Alfréd. Feleki Rezső a 100. Zsoltárt adta elő, majd dr. Dér István főrabbi mondott beszédet.” Ezután Schöner Alfréd búcsúbeszéde, majd a kórus előadásában a 133. Zsoltár hangzott el. A kórusszám után következett Scheiber avatóbeszéde,[vi] és “beszéde végén megáldotta tanítványát. Dr. Schwarz Mór főrabbi az újonnan avatottnak átnyújtotta diplomáját. A Himnusz hangjaival ért véget a felemelő ünnepség.

Schöner édesanyja három héttel az avatás napja előtt elhunyt. Beszédét Schöner és Scheiber is a halott anya emlékével kezdte. Schöner és Scheiber beszédében találunk egy-egy olyan részt, amelyet tekinthetünk próféciának. Beszéde végén Schöner áldást kért Magyarországra, leendő szegedi híveire, a magyar zsidókra és a Rabbiképzőre. Idézzük: “Az Örökkévaló áldása legyen hazánk felett. […] áldása lebegjen leendő gyülekezetem, és a magyar zsidóság egyeteme s annak vezetői felett. Az Örökkévaló áldása legyen Alma Materünk felett, hogy továbbra is fellegvára lehessen Magyarország és Középeurópa zsidó vallási, tudományos, szellemi életének […].” (Kiemelés tőlem, H. M.) “A magyar zsidóság egyeteme” – e kifejezéssel az 1960-as évek magyar zsidó felekezeti sajtójában és irodalmában is találkozunk, sőt, már az 1920-as évekből találunk rá példát. Ma így mondanánk: az egyetemes magyar zsidóság. Avatáskori búcsúbeszédében Schöner természetesen nem a mai értelemben vett egyetemről mint felsőfokú tanintézményről beszélt, hanem átfogóan a magyar zsidókról – egyénenként és közösségeikben. Ám ugyanezzel az értelmezéssel mondhatta volna így is: “áldása lebegjen a magyar zsidóság felett”. Ő azonban az egyetem kifejezést használta, és rögtön utána az “Alma Materről”, a Rabbiképzőről szólt.[vii] Az Országos Rabbiképző Intézet főiskolai besorolású oktatási intézmény volt.[viii] Törvényes egyetemi rangot éppen Schöner mint alapító egyetemi rektor idején kapott. Ezért Schöner avatáskori búcsúbeszédének a magyar zsidóság egyetemét megemlítő sorában az OR-ZSE-ról szóló próféciát látjuk.

Nem célja e rövid köszöntésnek Schöner Alfréd pályaívének megrajzolása. Életéről és munkájáról a Múlt és Jövőben is számos írás megjelent.[ix] Témáinak csak címszavakban való felsorolása is szétfeszítené műfaji kereteinket. Ezért inkább felidézünk egy emléket arról, hogy a hit megváltoztatja a rosszat. A Hegedűs Gyula utcai zsinagóga tanasztalánál voltunk, amikor a zuglói zsinagóga belsejét ért elektromos tűzkár híre eljutott hozzánk. Schöner megrendülten beszélt. Láthatóan semmi és senki más nem érdekelte, csak Kardos Péter, zuglói főrabbi, aki a barátja, és aki mindennél jobban rászorult a szolidaritásunkra. Gyűjtést szervezett, az adományt elvitte Kardosnak, hogy bizonyítsa hitét: az Örökkévaló segítségével megújul a zuglói zsinagóga. Végül a másik jelképes szövegről, amit Schöner rabbiavatásán talmudi forrásból idézett Scheiber. A monumentális kép a Nap elsötétedéséről szól jó értelemben, mert a mester körül a puszta földön ülő tanítványok nagy számát szimbolizálja.[x] Így szól a hagyomány: “Amikor felállnak a rabbitanítványok, [hogy elmenjenek] a Ráv Hunával együtt töltött tanulmányi ülésekről, és leporolják ruháikat, a por felszáll és betakarja a Napot, és nyugaton [Izraelben] ezt mondják, »Felkeltek a babiloni Ráv Huna tanítványai«.” Ötven éve, hogy Scheiber Sándor ezzel a profetikus tanítással bocsátotta útjára tanítványát, akinek olyan számosak a tanítványai, Izraeltől Európáig, hogy ha összegyűlnének Mesterük köré, mondjuk a Balaton partján, és felkelnének és leporolnák a ruhájukat, a felszálló por talán eltakarná a túlpartot. De nem biztos, hogy erről szól ez a prófécia. Napjainkban, és Izraelben talán a reményről. Az Örökkévaló áldása kisérje tovább Schöner Alfrédot, Magyarországon és Erec Izraelben, családja, tanítványai, mindannyiunk körében.

 

[i] Benoschofsky Imre: Emlékek a Szemináriumból. A Rabbiképző második korszaka. in [MIOK] Évkönyv 1970. Szerk. Scheiber Sándor. Magyar Izraeliták Országos Képviselete, Budapest, 1970. 74-105.
[ii] Hidvégi Máté: Lélekkönyvtár. Scheiber Sándor emlékezete. Élet és Irodalom 1987. okt. 16., 10; Scheiber Sándorné Bernáth Lívia, Hidvégi Máté: Scheiber Sándor, az ember és tudós. in „A tanítás az élet kapuja” – Tanulmányok az Országos Rabbiképző Intézet fennállásának 120. évfordulója alkalmából. Szerk. Schweitzer József, Gábor György, Hajnal Piroska, Schweitzer Gábor. Universitas Kiadó, Országos Főrabbi Hivatal, Budapest, 1999.13–29; Hidvégi Máté: Scheiber Sándor beszámolója a Rabbiképző könyvtáráról a holokauszt után. Múlt és Jövő 2013/4. 7-9. (in Holokauszt olvasókönyv. Összeállította Kőbányai János. Múlt és Jövő Kiadó, Budapest, 2016. 629-632.)
[iii] Schöner Alfréd: Búcsú az egyetemtől. in uő. Szószék és katedra. Wesley Kiadó, Budapest, 2021. 396-402.
[iv] Rabbiavatás. Új Élet 1974. február 1. 3.
[v] A magyar zsidóság vezetői közül jelen voltak dr. Seifert Géza elnök, dr. Harsányi László és dr. Kulcsár Imre elnökhelyettesek; a szegedi zsidó hitközség és községkerület képviseletében, Szegedről Kővári Imre elnökhelyettes, Bokor József, Körösi István, Schwartz Andor elöljárók és Klein Márton kántor; Kiskunhalasról Práger Sándor elnök, Grosz Lajos elnökhelyettes és dr. Kálmán József főorvos, elöljáró; Hódmezővásárhelyről Héber Ferenc elnök és Deutsch Jenő elöljáró. (Lásd Új Élet, ibid.)
[vi] A sajtó mindhárom beszédből közölt részletet. (Lásd Új Élet, ibid.)
[vii] Schöner rektori búcsúbeszédében is az Alma Mater kifejezéssel illette az OR-ZSE-t: “Bízva a Mindenhatóban, az Ő gazdag áldását kérem az Alma Materra, hogy az elkövetkező évtizedekben is az istenhit, a rabbiképzés és a zsidó vallástudomány otthona legyen!” (Lásd Búcsú az egyetemtől, ibid.)
[viii] A szocializmusban egyházi, felekezeti intézménynek, a hatalom ateista ideológiája miatt, egyetemi rangja nem lehetett. Más kérdés, hogy Scheiber idejében a Rabbiképző nemzetközi tudományos tekintélye nagyobb volt a magyar egyetemekénél. Elismerés helyett ez is Scheiber üldözése egyik indokául szolgált.
[ix] A világítótoronyból Ninivébe látni. Kőbányai János interjúja Schöner Alfréddal, a Rabbiképző–Zsidó Egyetem rektorával. Múlt és Jövő 2000/2. 9-29; Hidvégi Máté: Korunk tévelygőinek útmutatója. Schöner Alfréd köszöntése. Múlt és Jövő 2018/4. 137-138; https://multesjovo.hu/en/kultur_cikk/hidvegi-mate-eloszo-schoner-alfred-szoszek-es-katedra-cimu-konyvehez/
[x] A talmudi szöveget innen idézem: Jeffrey L. Rubenstein: Social and institutional settings of rabbinic literature. in The Cambridge Companion to the Talmud and Rabbinic Literature. Ed. Charlotte Elisheva Fonrobert, Martin S. Jaffee. Cambridge University Press, Cambridge, 2007. 58-74 (az idézet a 72. oldalról).