Múlt és Jövő a jelenben

A Múlt és Jövő online melléklete

Optimista (közel)múltba nézés a hanukia hatodik gyertyája meggyújtása idejénKőbányai János

A hanukia nyolc napján írt jegyzetek e „felületre” vetése is újságírás. Amelyhez hozzátartozik a sajtó rendszeres reggeli olvasása.

Olvasása vagy írása?

Hadd emlékezzek atyámra, az igazi, a klasszikus hírlapíróra. (Ezt az elnevezést vésettem Kozma utca-i sírjára.) Koránkelő volt, s reggel nyolckor már a szerkesztőségi asztalához telepedett, ahol ott hevert mind a négy napilap. (Akár fel is idézhetnénk: Népszabadság, Népszava, Magyar Nemzet, s később a Magyar Hírlap.) „Miért kell elolvasnod ezeket?” – kérdeztem én a kisokos, aki nem egyszer elkísértem ide, bizonyára azért, mert nem volt kire hagyni.) „Azért, hogy kitaláljam, hogy miről írjak.” (A du. 2-kor megjelenő Esti Hírlap leadása d.e. 11-kor volt.) „De neked mást kell írjál, egy másik lapba” – így én a továbbra is kisokos. „Egyrészt az itt olvasottak rengeteg cikk ötletet adnak – pl. apróhirdetések alapján is volt riportsorozata – másrészt bele kell helyezkedjek abba, hogy mi a mai közhangulat, a közérdeklődés, az aktualitás …..”

Ez a neveltetés oka, hogy ide is, az ünnepi alkalmak emelkedettségébe is be-beszüremlik a „mai kocsma” gőze. Mint például tegnap is. (Elnézést.) A mai sajtó szemlém örömteljesebb emléket nyitott fel.

A temesvári forradalom számomra nemcsak egy történelmi esemény, hanem egy olyan régi hanukai élmény is egyben, amely nemcsak a hanuka napjára esés miatt emlékezetes, hanem azért, mert betöltötte a hanuka ünnep lényegét és minden nemzedék számára aktuális üzenetét.

Tőkés László
Forrás: Fortepan

 

Boldogan teszem ismét közzé akkori lelkesedésem dokumentumát – annál is inkább, mert a ráhullámzó három évtized annyi minden, az eredetivel oly ellenétes érdemű és állagú hordalékot rétegzett erre a nagyszerű élményre.

„Nem hatalommal, hanem szellemmel”

A Magyar Nemzet csütörtöki számában a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület rövid hírben mondta le a péntekre tervezett hanukai összejövetelét – azon ritka zsidó ünnepek egyikét, amikor nem gyászra, szenvedésre emlékeznek, hanem győzelemre, s ezeket a napokat dallal, tánccal kísért gyertyagyújtással emelik ki a hétköznapok sorából. A hirtelen lefújás okát a Romániából – akkor még csak Temesvárról – érkező véres események híre váltotta ki. Akik így döntöttek, nem érezték illendőnek az önfeledt örömet, a vigalom harsány zajait a szomszédban kaszáló rettenetes halál árnyékában.

Az avatásünnep (hánükó – héber szó, magyarul ’avatás’-t jelent) igazi és eredendő tartalma felől nézvést azonban sajnálom, hogy elmaradt a hánukkiá – a nyolcágú gyertyatartó – tüzecskéinek fellobbantása. Hiszen ez az ünnep kísértetiesen épp arról a szabadságharcról, önazonossága lényegéből tapodtat sem engedő forradalomról szól, amely az elmúlt napokban zajlott (és sajnos még zajlik) Romániában. Nehéz elvonatkoztatni a Megváltó és a Szabadság ősi és szellemi létezésünket meghatározó ünnepeit vajúdó évtized – sőt, évezred – vég, a forradalmak márciusát idéző decemberi tavasz és mind aközött, ami az elmúlt hetekben, napokban Kelet-Európában történt, tör­ténik.

Mert mi is történt időszámításunk előtt 165-ben a Szentföldön? Így beszéli el a hanukai győzelemcsodát rögzítő Makkabeusok könyve: „Aztán írt a király az ő egész birodalmának, hogy mindnyájan egyazon népbe tartozzanak és hogy mindenki elhagyja az ő külön törvényeit. Valamennyi nép elfogadta, ahogy a király parancsolta. […] Aki pedig nem cselekszik a király szava szerint, annak meg kell halnia. […] De sokan meg is keményítették a szívüket. Készek voltak inkább a halálra, mintsem megszegjék a szent frigyet; és meg is haltak. Nagy harag viharzott végig Izraelen. […] Megjelentek a király emberei, a hithagyásra kényszerítők, Modiin városában, hogy áldozzanak lakói. Sokan álltak melléjük Izrael fiai közül. Matitjáhu és az ő fiai szorosan összezárkóztak. Beszéltek nekik a király emberei és így szóltak hozzájuk: Elöljáró, hírneves ember vagy ebben a városban. Melletted fiaid, testvéreid. Jöjj ide mindenkinél előbb, tedd meg, amit a király parancsol, ahogy megtette valamennyi nemzet, akkor a király barátjai közé fog sorolni, arany meg ezüst és tömérdek ajándék lesz kitüntetésetek. Megfelelt neki Matitjáhu, így szólt hangos szóval: ha valamennyi népe birodalmának ráhallgat is a királyra, hogy ki-ki elszakadjon ősei vallásától, ha valamennyi rááll is az ő parancsolatjára, én és az én fiaim és az én testvéreim a mi őseink rendelkezése szerint fogunk járni. Isten őrizzen, hogy elhagyjuk a törvényt és a parancsolatokat! A király törvényére nem hallgatunk, vallásunktól el nem térünk sem jobbra, sem balra.”

S ezzel megindította a makedón zsarnok, Antiókhosz Epiphanész király ellen a fölszabadító háborút – először maroknyi hívével kivonulva a pusztába, majd lassan az egész népet a maga oldalára állítva –, és a harc vége a hanukai csodába, teljes győzelembe torkollott. (A makedónok a jeruzsálemi Szentélyt is megszentségtelenítették, s a felszabadítóknak első dolguk volt, hogy ismét felavassák, de erre a célra csak egy napra elegendő szent olajat találtak. Ez csoda folytán elégnek bizonyult nyolc napig.)

Magyar Nemzet, 1990. december 20.

Tőkés László 1991 Matitjáhuja- ma is hitelesen fogalmazta meg a az esemény igazi lényegét: a szeretet, a szolidaritás – csodákat, hanukai csodákat képes végbevinni.

Ama Budapesten végig izgult, de lélekben Temesvárott, és Erdély más helyein szolidarizáló napok emlékezete ma is képes lángra lobbantani az akkori érzéseket.

Hát nem csoda ez is? (All after all?)

Ilyen emlék-idézéseket kívánunk barátainknak, olvasóinknak, s persze jó egészséget. (A mai statisztikák némi biztatást is nyújtottak.)

Múlt és Jövő Közössége

 

KÖnyv