Description
Az új Múlt és Jövő Izrael legszebb, érett korában, születése 40. évében kezdte meg működését, 1988-ban – a magyar rendszerváltás hajnalán. S munkánkban, a mi kis történetünkben folytattuk az együttlélegzést Izrael felnövekedésével, történelmével. Kiadtunk – mégpedig valahányszor dupla – számot, az 50-ik, a 60-ik, s a 70-ik évfordulók alkalmával is. A mostani 75. születésnap nem kerek szám. Azonban ismét szükségesnek tartottuk, hogy „vigyázó szemünket Jeruzsálemre vessük”. Izrael veszélyben, háborúkban, terrortámadásokban vergődése nem újdonság, hanem az ország természetes állapota. Ez minden fiatal állam megkapaszkodásának sajátja, amelynek megkérdőjelezhetetlen meggyökeresedését évszázadokban mérik. Azonban az a belső törés, meghasonlás, ami az izraeli társadalmon belül manapság végbemegy, szomorú újdonság. És veszélyforrás. Aggodalommal tölti el szívünk egy kontinensnyiről arrébb is.
Egy másik aggodalom is a mostani emlékezés-ünneplésre késztett. Nem vagyunk 100 százalékosan biztosak abban, hogy a 80. X betöltésekor együtt ünnepelünk. Magyarország is kitett azoknak a globális és háborús veszedelmeknek, amelyek valahányszor a kultúrát sújtják legelőször. (Lásd a háború és a múzsák hallgatása közti összefüggést.)
Avigdor Hameiri – a régi (1911–1944) és az új Múlt és Jövő vezéregyénisége, most először napvilágot látott önéletrajzi részlete Izrael állama születését eleveníti fel – írásakor (magyar nyelvű papírra vetésekor) néhány év távlatból. Már akkor (a múlt század ötvenes évei elején) azokra a körülményekre hívja fel a figyelmet, amelyek most látszanak oly tragikusan megvalósulni. Az akkor ünneprontó, prófétai érzékenységgel előrelátott törésvonalakat (nem véletlen nem láthatott napvilágot) döbbenetes olvasni a mai események tükrében.
Zsoltárként is énekelt „Me ’al Pisgat Har hacofim” című verse először jelenik meg magyar fordításban, köszönet érte Petrőczi Éva és Szilágyi Erzsébet alapos együttműködésének. Ujvári Hedvig tanulmánya az idén 100 éve eltávozott Max Nordau, a cionizmus (Budapesten született) egyik apostola életművét összegzi. Kelemen Gábor tanulmánya Henrietta Szold életútját mutatja be, ő fektette le az izraeli egészségügy alapjait. Olosz Levente tanulmánya (monográfiájának részlete) egy közeli szemtanú, az erdélyi cionista vezető és újságíró, az Új Keletet alapító Marton Ernő szemüvegén keresztül mutatja be az állam megalakulásának körülményeit. Az izraeli államot hosszú ideig baloldali politikai erők vezették – ezért az államalapítás jobboldali csoportjainak, ideológusainak szerepe kevésbé hatolt be a „kollektív emlékezetbe”. Ezen változtat Veszprémy László Bernát – nem először –, aki most Ze’ev Zsabotyinszkij küzdelmeit, iskolaalapító szerepét mutatja be. Róbert Péter egyedi leletekre bukkant az Országos Széchényi Könyvtárban: két magyar nyelvű katonai újságra, amelyet a függetlenségi háborúban (1948/9) írtak és nyomtattak ki magyarul a még a héber nyelvet el nem sajátító katonák számára – már akkor is a megosztottságot jól megragadó, különböző pártállások szerint. E két sajtótermék bemutatása szenzáció – lehet, e publikációk hatására előkerülnek újabb periodikák is.
Egy új államnak nem csak katonai győzelmekre, gazdaságra van szüksége, de új, illetve a régi hagyományokat modernizáló ünnepekre is. Ezek kialakulását mutatja be Muki Tzur tanulmánya. Ilana Rosen (a Beer Sheva-i Egyetem Antropológiai Tanszékének vezetője) szülei alijázását ábrázolja humoros családi történeteken keresztül.
S ezzel áttérünk a mai Izraelhez. Roy Chen a jaffai Gesher Színház vezető dramaturgja Valaki, mint én című drámája lelkileg sérült fiatalok intézetének ápoltjain, szüleiken és az intézet tanárain, valamint gyógyító együttműködésük történetén és konfliktusain keresztül ábrázolja a mai Izrael társadalmi problémáit. A fordító – és nem különben a darabot Magyarországon bemutató Maladype Színház kreatív vezetője – Huszár Sylvia bemutatja az izraeli alkotókkal való együttműködés dinamikáját: hogyan jutott a darab Budapestre. Csepeli György szociálpszichológus pedig a magyar előadás – a mai Izraellel oly párhuzamos – tanulságait vonja le.